Szanowni Rodzice i Opiekunowie Naszych Dzieci

Jako pedagog specjalny chciałabym przypomnieć, że zwroty takie jak: „dzień dobry”, „dziękuję”, „przepraszam”, „proszę”, dzieci i młodzież powinny nauczyć się w domu rodzinnym..

W domu dzieci powinny także uczyć się, jak być uczciwym, punktualnym, pomocnym, empatycznym oraz jak okazywać szacunek.

Dom jest miejscem, w którym dzieci powinny nauczyć się czystości i dobrych manier, np. tego, że nie mówi się z pełnymi ustami, a gdy się nabrudzi, wyrzuca się swoje śmieci.

Dom jest również miejscem, w którym dzieci uczą się, jak być zaangażowanym i dbać o swoje rzeczy oraz szanować czyjeś dobra.

W szkole natomiast uczymy między innymi języka obcego, języka polskiego, historii, biologii, matematyki, wychowania fizycznego (…) innowacyjnego patrzenia na świat i podejmowania wyzwań. Wzmacniamy tylko edukację, jaką dzieci i młodzież otrzymują w domu od swoich rodziców.

Szkoła powinna stać się miejscem, w którym wszyscy, a przede wszystkim nauczyciele i personel szkoły, praktykują na co dzień szacunek, uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, życzliwość, mądrość i odwagę, jako podstawowe zachowania w relacjach międzyludzkich.

Nauczyciele powinni potrafić budować poczucie własnej wartości u podopiecznych.

Dzisiejsza pedagogika chce wzmacniać wewnątrz sterowność i poczucie kompetencji w młodych ludziach. Żywe staje się hasło Marii Montessori: „naucz mnie robić to samodzielnie”.

Wiara w możliwości dzieci, motywacja zamiast krytyki – to pożądane dziś aspekty edukacji. Metod na to jest wiele, ale podstawą są dobre, partnerskie relacje między nauczycielem – pedagogiem a uczniem.

  • Autentyczność

Dzieci są wyjątkowo wyczulone na fałsz i cenią sobie, kiedy dorośli rozmawiają z nimi autentycznie. Dlatego dorosły, który mówi o swoich prawdziwych emocjach i osądach, a nie jedynie wygłasza formułki będzie zawsze doceniony. Autentyczna rozmowa i język osobisty sprawdzają się w każdej relacji.

  • Cierpliwość

Efekty nie zawsze są widoczne od razu, a budowanie relacji musi potrwać. Praca z młodzieżą wymaga cierpliwości.

  • Empatia

Empatia, czyli umiejętność „wejścia w buty” innej osoby jest niezwykle istotna w pracy z ludźmi, także tymi najmłodszymi.

  • Refleksja

W pracy z ludźmi nie można chodzić wciąż utartymi ścieżkami. Nieustanna analiza naszych działań i wyciąganie wniosków to konieczność, aby praca z ludźmi przynosiła efekty i satysfakcję.

  • Umiejętność współpracy

Nauczyciel musi pracować w grupie, aby dążyć do wspólnych celów, ale także umiejętnie współpracować z rodzicami.

  • Samoakceptacja

Szacunek do siebie, akceptacja własnych mocnych stron i słabości pozwala na bycie autentycznym. Z taką postawą łatwiej też pracować z dziećmi i nie odbierać wszystkich ich działań przeciwko sobie.

  • Pasja i zaangażowanie

Zaangażowanie w pracę z ludźmi zawsze widać. Pokazując własną pasję łatwo pociągnąć za sobą tłumy, a na pewno zaciekawić dzieci i młodzież. Dzieci w pierwszej kolejności uczą się od człowieka, a w dalszej dopiero uczą się czegoś. To relacja z nauczycielem- liderem jest źródłem wiedzy.

  • Postawa lidera

Lider nie narzuca, nie dominuje, nie nakazuje niczego arbitralnie, nie każe i nie wymusza szacunku. Lider swoją postawą powoduje, że ludzie chcą za nim podążać i naturalnie skłaniają się w jego stronę.

  • Poczucie humoru

Odrobina dystansu i poczucia humoru może wiele ułatwić. W pracy z dziećmi nie może zabraknąć humoru. W wielu sytuacjach tylko „dystans i spokój może nas uratować”.

Wychowanie dzieci nie jest łatwe, chcielibyśmy przypomnieć Państwu kilka podstawowych reguł ułatwiających funkcjonowanie młodemu człowiekowi:

  • Mów dziecku, że jest kochane i świetnie sobie radzi.

  • Wzmacniaj dziecku granice, gdyż dają one poczucie bezpieczeństwa i stabilności.

  • Bądź konsekwentny w postępowaniu.

  • Angażuj w wykonywanie prac domowych.

  • Pytaj o kolegów i koleżanki.

  • Stosuj częściej nagrody i pochwały zamiast kary.

  • Ucz dziecko form grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia.

  • Pamiętaj, dziecko może płakać i złościć się, tłumienie emocji mu szkodzi.

Chciałabym zapewnić Państwa, że jesteśmy do Państwa dyspozycji. Każdy z nas służy radą i pomocą opartą na wiedzy i doświadczeniu…

Z wyrazami Szacunku i Sympatii

mgr Aneta Siewruk

Pedagog specjalny i nauczyciel wspomagający


Ważne adresy:

  • Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna, Myślibórz, ul. Północna 15, tel. 95 747 20- 21

  • Ośrodek Pomocy Społecznej, Myślibórz, ul. 1-go Maja 19, tel. 95-747- 21-43 lub 95-747-58-49

  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Myślibórz ul. Północna 15, tel.95-749 -77 – 81

  • Niebieska linia 800-120- 002

  • Komenda Powiatowa Policji w Myśliborzu, tel. 61- 84-148-00