Szanowni Rodzice i Opiekunowie Naszych Dzieci
Jako pedagog specjalny chciałabym przypomnieć, że zwroty takie jak: „dzień dobry”, „dziękuję”, „przepraszam”, „proszę”, dzieci i młodzież powinny nauczyć się w domu rodzinnym..
W domu dzieci powinny także uczyć się, jak być uczciwym, punktualnym, pomocnym, empatycznym oraz jak okazywać szacunek.
Dom jest miejscem, w którym dzieci powinny nauczyć się czystości i dobrych manier, np. tego, że nie mówi się z pełnymi ustami, a gdy się nabrudzi, wyrzuca się swoje śmieci.
Dom jest również miejscem, w którym dzieci uczą się, jak być zaangażowanym i dbać o swoje rzeczy oraz szanować czyjeś dobra.
W szkole natomiast uczymy między innymi języka obcego, języka polskiego, historii, biologii, matematyki, wychowania fizycznego (…) innowacyjnego patrzenia na świat i podejmowania wyzwań. Wzmacniamy tylko edukację, jaką dzieci i młodzież otrzymują w domu od swoich rodziców.
Szkoła powinna stać się miejscem, w którym wszyscy, a przede wszystkim nauczyciele i personel szkoły, praktykują na co dzień szacunek, uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, życzliwość, mądrość i odwagę, jako podstawowe zachowania w relacjach międzyludzkich.
Nauczyciele powinni potrafić budować poczucie własnej wartości u podopiecznych.
Dzisiejsza pedagogika chce wzmacniać wewnątrz sterowność i poczucie kompetencji w młodych ludziach. Żywe staje się hasło Marii Montessori: „naucz mnie robić to samodzielnie”.
Wiara w możliwości dzieci, motywacja zamiast krytyki – to pożądane dziś aspekty edukacji. Metod na to jest wiele, ale podstawą są dobre, partnerskie relacje między nauczycielem – pedagogiem a uczniem.
-
Autentyczność
Dzieci są wyjątkowo wyczulone na fałsz i cenią sobie, kiedy dorośli rozmawiają z nimi autentycznie. Dlatego dorosły, który mówi o swoich prawdziwych emocjach i osądach, a nie jedynie wygłasza formułki będzie zawsze doceniony. Autentyczna rozmowa i język osobisty sprawdzają się w każdej relacji.
-
Cierpliwość
Efekty nie zawsze są widoczne od razu, a budowanie relacji musi potrwać. Praca z młodzieżą wymaga cierpliwości.
-
Empatia
Empatia, czyli umiejętność „wejścia w buty” innej osoby jest niezwykle istotna w pracy z ludźmi, także tymi najmłodszymi.
-
Refleksja
W pracy z ludźmi nie można chodzić wciąż utartymi ścieżkami. Nieustanna analiza naszych działań i wyciąganie wniosków to konieczność, aby praca z ludźmi przynosiła efekty i satysfakcję.
-
Umiejętność współpracy
Nauczyciel musi pracować w grupie, aby dążyć do wspólnych celów, ale także umiejętnie współpracować z rodzicami.
-
Samoakceptacja
Szacunek do siebie, akceptacja własnych mocnych stron i słabości pozwala na bycie autentycznym. Z taką postawą łatwiej też pracować z dziećmi i nie odbierać wszystkich ich działań przeciwko sobie.
-
Pasja i zaangażowanie
Zaangażowanie w pracę z ludźmi zawsze widać. Pokazując własną pasję łatwo pociągnąć za sobą tłumy, a na pewno zaciekawić dzieci i młodzież. Dzieci w pierwszej kolejności uczą się od człowieka, a w dalszej dopiero uczą się czegoś. To relacja z nauczycielem- liderem jest źródłem wiedzy.
-
Postawa lidera
Lider nie narzuca, nie dominuje, nie nakazuje niczego arbitralnie, nie każe i nie wymusza szacunku. Lider swoją postawą powoduje, że ludzie chcą za nim podążać i naturalnie skłaniają się w jego stronę.
-
Poczucie humoru
Odrobina dystansu i poczucia humoru może wiele ułatwić. W pracy z dziećmi nie może zabraknąć humoru. W wielu sytuacjach tylko „dystans i spokój może nas uratować”.
Wychowanie dzieci nie jest łatwe, chcielibyśmy przypomnieć Państwu kilka podstawowych reguł ułatwiających funkcjonowanie młodemu człowiekowi:
-
Mów dziecku, że jest kochane i świetnie sobie radzi.
-
Wzmacniaj dziecku granice, gdyż dają one poczucie bezpieczeństwa i stabilności.
-
Bądź konsekwentny w postępowaniu.
-
Angażuj w wykonywanie prac domowych.
-
Pytaj o kolegów i koleżanki.
-
Stosuj częściej nagrody i pochwały zamiast kary.
-
Ucz dziecko form grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia.
-
Pamiętaj, dziecko może płakać i złościć się, tłumienie emocji mu szkodzi.
Chciałabym zapewnić Państwa, że jesteśmy do Państwa dyspozycji. Każdy z nas służy radą i pomocą opartą na wiedzy i doświadczeniu…
Z wyrazami Szacunku i Sympatii
mgr Aneta Siewruk
Pedagog specjalny i nauczyciel wspomagający
Ważne adresy:
-
Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna, Myślibórz, ul. Północna 15, tel. 95 747 20- 21
-
Ośrodek Pomocy Społecznej, Myślibórz, ul. 1-go Maja 19, tel. 95-747- 21-43 lub 95-747-58-49
-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Myślibórz ul. Północna 15, tel.95-749 -77 – 81
-
Niebieska linia 800-120- 002
-
Komenda Powiatowa Policji w Myśliborzu, tel. 61- 84-148-00